onsdag 30 maj 2012

Arne på rätt sida om älven ..

Brukar liksom vara svårt att få över Arne till min sida om älven i vanliga fall .
Men idag dök han upp för att prova fiskelyckan nedanför kohagen, och vilken tur för han .
När vi kom ner till älven så sa jag, - Varsågod, du får börja, här kan det stå stor fisk och vänta .
Med gårdagens grymma fångster i minnet, så satt jag i gräset och kollade när han kastade ut draget .
Det blev några kast med Lill-zigge, men snart bytte han till en större spinnare .
Jag plockade iordning mitt spö och lämnade sen honom för att testa lyckan lite längre upp .
Jag kom inte så långt ...ett väldigt plums och en lätt uppvarvad Arne hejdade mig .

-Åke ! kom med håven, den här är stor ...riktigt stor ! Jag sprang tillbaka, greppade håven och vadade ut mot en Öring som visade sig vara betydligt större än den jag tog igår . Jösses, vilken fisk !
När den var på land, och burits upp på tryggt avstånd från älven så brast Arne ut i ett stort leende .
- Den här är nog den största jag tagit i den här älven, tack ska du ha ! sa han och skakade min hand .
Vi  vägde fångsten som visade på 2.3 kg . Och några minuter senare var Arne på väg hem . Jahapp !!

Jag stannade kvar och fiskade en stund med Peter från Fjällsport, som dök upp strax efter han fått sms om fångsten . Men det ville sig inte mer i kväll . Peter gav upp efter några timmar, men snart var Grannen nere och gjorde mig sällskap . Känns som denna plats kan få täta besök framöver av oss .
Undrar just om Arne somnade med ett leende på läpparna i natt . Grattis än en gång, Arne !!