söndag 6 maj 2012

Konstiga namn .

Tillbringade en dag längs strandkanten i Duvedsälven, testade igenom vissa partier som än så länge är lätta att nå . Stränderna är fina att vada efter nu, och nån meter ut ser man hur älven blir tvärdjup, vattnet blir alldeles svart . Ganska omgående börjar man föreställa sig vilka fina Öringar som står där nere på botten, men det är nog mest ett önsketänkande från min sida .
Jag testade hela utsidan av "Fotbollsplan", upp till "Hällan".
Gick sen från "Tågbron" längs norra stranden förbi "Bäverhygget" och upp mot "Vindskyddet" . Vände i "Bukten" och ner till " Linan" .
Ute vid "Öarna" har stora sanddynor skapats likt Valryggar, och vattnet dansar i stora böjar runt dem och möts längre ner i "Djuphålan" .
-Hmm..vilka myskonamn, tänker ni nog . Men det är ju bara vad jag kallar dem, antar att andra har döpt sina ställen till andra igenkännliga namn  . Hur som helst ....Det gamla ordspråket, - Man skall inte gå över bron efter vatten ...Blev nåt som kännetecknade dagen för mig ...sista halvtimmen tillägnade jag rakt nedanför våran gård, i en krök på älven som har en liten sido-strömfåra . En koppar Salamander lyckades lura på en 2 hektos öring som fick simma tillbaka igen .Den var krokad under hakan, så den var nog mest bara nyfiken och råkade fastna .
 Ja, det är för kallt i vattnet, fisken har inte gått upp från sjön ännu, det finns inga insekter i luften och det är för tidigt för att fiska  ...jag vet . Men jag har varit ute idag, njutit av gott kaffe, sol och upptäckt att Vadarstövlarna läker vatten . Så dagen har varit givande ändå, istället för soffan och fjärrkontrollen . Man måste vara ute och sprattla i vattnet för att kunna bli blöt eller hur ?
Ingen direkt utdelning idag alltså, men kartläggning av hålor, kanter och strömfåror får väl ses som framtida utdelning på eventuella hotspottar . Nu ska jag fixa matlåda inför morgondagen ...resten av veckan blir arbete kombinerat med rapidfiske...en kombination av att Hyvla vägar kring Ånnsjön, Handöl och Klocka samt hinna fiska på kvällen då Väghyveln svalnar ..tydligen har Chefen ordnat en stuga i Handöl åt mig ...så det är bara att lyfta på hatten och tacka för möjligheterna :) .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar