måndag 14 juli 2014

Kokkaffe och Småsvädan


Tegeforsen 14/7 ..En varm sommarkväll som vilken annan .
Vi hade fått rapporter om kommande åska och regn inför kvällen, så förhoppningarna var stora på frisk luft, svalkande regn och ett virr varr av vakande fisk . Tyvärr så uteblev det syrerika regnet trots tunga moln på himlen . Vinden friskade i, och det gick böljande vågor i Tegeforsens östra delar när vi kom dit vid åtta-tiden .
Offe har numera lyckats övertala mig att flexa mellan Flugspö och Haspelspö, vilket genererat i ett par nya "Andas-vadare" samt fiskeväst med plats för det mesta man kan behöva . Lustigt att det ska vara så, tidigare hade jag bara en lite draglåda i jackfickan samt en, alltid nyslipad, lappkniv i bältet . Och det funkade ju också .
Men nu ska man ha linavbitare, tafsmatrial, flugaskar med diverse flugor, liten pannlampa, mm mm ..
Vadarbyxorna var gudomliga att ha på sig, de tidigare vadarstövlarna var så täta att fötterna var blöt av svett innan man ens kommit ner i vattnet, men dessa byxor andades och var suveräna .
Allt annat tingeltangel som måste med när man Flugfiskar får jag lära mig att leva med, de fyller sina funktioner men innebär ett nytt stressmoment för mig . När jag lärt mig var grejorna är, i vilken ficka eller i vilken dragsnara de hänger, så känns det säkert bättre .

Nere vid Tegeforsen stod redan tre grabbar som vinglat över strömfåran i en båt, de stod alla tre på samma ställe och kastade kors med varandra . ser jäkligt lustigt ut när de har nästan en kilometer strand att stå på . Vi valde att dela på oss, Offe gick nedströms och jag uppströms . Fyra kast med gula Rogerdraget och snart hade jag lyckats kroka en fin öring på dryga 1.6 kg .
Dags för kaffekokning, som är ett måste under fisketuren,
och en stunds nervarvning . Man blir alltid lite skakig efter att ha landat en fin Öring . Den här Öringen följde snällt med ända fram till de sista metrarna, då hoppade den rakt upp och jag ryckte in den på stranden när den var nån meter ovanför vattenytan i ren reflex .
Tokigt agerande kan tyckas, men jag var nästan säker ett tag på att detta var ett knippe sjögräs som draget fått med sig, ingen fajt eller ryckningar i början, bara ett tungt motstånd som avslutades med några rejäla knyck innan den hoppade upp i ansiktshöjd på mig .
Jag drog hela spöt bakåt i ett bestämt knyck samtidigt som jag tog ett rejält kliv bakåt från vattenlinjen . Öringen for genom luften och
landade i en buske . Där snurrade den in sig rejält med fiskelinan, kvistar och gräs . Sen satt den stumt som i ett skruvstäd, och jag kunde andas ut . Men som sagt, nu var det dags för kaffe och vila .
Vinden hade avtagit helt nu, det märktes, småsvedan gjorde sig påmind . Det är så vidrigt med dessa små kusar som biter i hela ansiktet, känns nästan som man lyft bort kannan, och lagt sig för att vila med ansiktet i elden . Vi sörplade i oss kaffet, snackade om Öringens luftfärd och fiskade sen några timmar till, innan vi begav oss hemmåt igen . Jobb imorgon igen, trist men man måste .
Nu hoppas vi på lite regn framöver, det behövs verkligen . Vattnet är varmt och syrefattigt, och vattennivån är riktigt låg . Man skulle ha dansat regndans kanske . Nån som vet hur man gör och kan ta sig tid att steppa fram ett åskoväder och rejält med regn ?? Någon ??


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar