söndag 30 juni 2013

Midnatts Öring


Kaffekoppen värmer i handen, jag sippar försiktigt för att inte bränna mig .
Viftar bort lite mygg, och tar en tugga av smörgåsen medans solen sänker sig sakta i fjärran .
Vinden har lagt sig och älven flyter förbi alldeles spegelblank . Det vakar konstant mitt ute i fåran .
Jag häller i mig det sista av kaffet och pillar i draglådan efter ett drag som passar för stunden .
eller ska jag göra nåt udda ? Kanske ta ett drag som jag inte tror på och testa ..Hmmm ?
Jag hittar ett rött Stor-Zigge, knappt använt ..men testar med det i alla fall, jag har mer tyngd i den och kommer lätt ut till mitten av älven .
I stugorna runt om ligger folk och sover, inga andra Fiskeintresserade syns till, kanske är man ute på fel kväll eller så är det bara för att det är söndag och folk laddar för tidig måndagsmorgon ?
Hur som helst, jag ger den röda Stor-Ziggen en chans ..
Ställer bort termosen och vadar ut en liten bit, det vakar sporadiskt runt mig, bara små fisk men ändå .
Jag tar sikte snett uppströms, skickar iväg draget som laddar nästan ljudlöst i vattnet .
Knappt har jag hunnit veva in från det smäller på en bastant och fin Öring .
Den kivas och stretar emot, men kommer snart upp på stranden . Strax under kilot skulle jag tro !! Det känns bra i kroppen när man får napp och när man inte alltid gått på vanan, utan vågat prova på nåt nytt .
Jaha, röda Stor-Zigge ?! Kan det ha varit den rödfärgade natthimmeln som var bidragande orsak till nattens fina fångst ? Det får jag tänka på en annan gång, nu är det dags att göra som vanligt folk och sova en blund . En sak är säker och det är att Öringen är på gång, det vakar ljudligt nerifrån älven . Godnatt !


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar