onsdag 12 juni 2013

I Ånnsjöns glittrande vatten .

Det är nåt magiskt med Ånnsjön, man glömmer nästan bort att man faktiskt är där för att fiska .
När man guppar runt i båten på det solbelysta och glittrande vattnet, så omringas man av vackra höga fjäll och små skogsbevuxna öar . Vinterns snö är snart ett minne blott, de ligger fläckvis kvar på Bunnerfjällen och Storsnasen, men ännu kan man skymta de heltäckta topparna på Sylarna .

På öarna ser man små stugor lite här och där, vissa ligger dolda inne i tät skog medans några ligger tydligt exponerade vid strandlinjen . Alla stugor har sin lilla charm, och deras placeringar väcker avund för förbipasserande vid detta fiskerika vatten . Vilken lycka att ha en liten koja här ute . Säkert lite blåsigt emellanåt, men alldeles underbart de andra dagarna då solen skiner och värmer .

Idag tog min gode vän och Soldat-kollega, Jonny, ut mig i sin båt för att pröva fiskelyckan på hans hemmavatten .
Med solen i ansiktet och lätt vindbris över ytan, så styrde vi ut på sjön . Fiskedraget för dagen är som vanligt Roger, gulfärgat eller lilafärgat fick duga . Mitt på sjön mötte vi "Sjöman" i sin båt, en fiskeräv som kan sina vatten . Han hade fått ett par fina Rödingar på långdrag under dagen, och han pekade ut en kompassriktning åt oss, där det inte tog länge från första Öringen hamnade i båten .
På lite djupare vatten slog det även på en fin Röding, som jag tror är den största jag fått ialla fall . Glädje och tårar ...

Man hinner knappt smälta alla intrycken innan det var dags att styra båten hemåt mot båthuset igen .
Vi lastar ur, Jonny bestämmer sig för att åka hem till sig och fixa iordning lite värmande kaffe, medans jag tar en snabb sväng upp mot Enafors och checkar av den platsen när jag ändå är här .
Med mitt expressfiske i bakhuvudet från ifjol, "tio minuter i Enafors", så rullade jag in på parkeringen vid Enafors fjällgård . Nån var precis i färd med att hänga upp sina vadarbyxor på bakluckan på sin bil, han plockade metodiskt ihop sitt spö och frågade förstrött om jag trodde jag skulle få nån fisk .
-Man hoppas på det, men jag ska inte vara här så länge, sa jag, medans jag knappade in SMS-fiskekortet för Handölans fiskevatten i min mobil . -Ja lycka till då, eller man kanske inte ska säga så ..skitfiske heter det ju, sa mannen och tände en cigg . Han satte sig på en bänk med sin kaffetermos och frågade om jag oxå ville ha en kopp . -Nej tack, jag ska snart iväg igen, en kompis har satt på kaffe hemma i stugan redan, sa jag .
 Nere vid vattenbrynet surrade myggen, alltså vill jag inte vara här länge, har inget myggmedel med mig för den delen . På med ett lila Rogerdrag och kasta iväg så långt det går ...låt det sjunka ..veva inte in det direkt utan börja sakta pumpa draget mot strömmen och släpp efter ...SMACK !!'
Där satt den, fet och fin . Bara att packa ihop och försöka hinna ner till Jonny innan kaffet kallnar .
Mannen på bänken sa nåt som jag inte hörde, men jag vinkade ändå artigt och for därifrån med Öringen fortfarande sprattlandes i skuffen . -Nån storlek då ? undrar ni säkert . Ca: 1 kg och 45 cm .

1 kommentar:

  1. Skön fiskedag minsann:-)Verkar som att du har fallenhet för fiske i Enafors-trakten.. Jag är en surjämte i exil i människobyn som har stark hemlängtan till Jamtland och fiske i Åre-fjällen. Blir grymt sugen av att läsa fiskebloggar från hemma-trakten och hoppas på samma lycka som ni i sommar.

    Skitfiske - Torgny Södrin

    SvaraRadera