fredag 5 juli 2013

Huggvillig Öring !




En fantastiskt rolig kväll vid Duvedsälven, även Sambon visade på fisketalanger och Öringen högg .

 
Det nappade med jämna mellanrum och varje gång ropade hon, - NEEJ Jag har fått fisk igen !!
- Kom och hjälp mig, och Fisken !! Det var bara att avbryta det man höll på med och springa över de hala stenarna till undsättning, alldeles svettig blev man av rusningarna upp och ner på stranden .
Hon äter inte fisk, hon vill inte ta i fisk och vill verkligen inte skada de små söta Öringarna .
På nåt knepigt sätt så lyckades hon ändå kroka dem, och det i de mest oväntade vattnen, bland stenar, gräs och buskage .


Det kan ju bli ett problem då hon lyckades dra fast dem med alla tre krokspetsarna . Jag fick ta hand om dem när hon väl krokat dem, för då lade hon resolut ner spöt på marken, vände sig om och höll för ögonen . Hahaha, hon är ändå bra söt när hon anstränger sig för att följa med mig ut på äventyren .
Vi gick en lång sträcka längs älven, och i varje strömfåra, i djuphålor och bakvatten stod det fisk .
Duvedsälven är verkligen igång och har levererat bra med fisk dessa dagar . Stor-Zigge fick vara kvällens val av drag . 
Min uppfattning är att de känns överlag som att Öringarna är lite större i år, och är rejält välgödda .
Sista timmen hade sambon dock ledsnat på att fånga fisk, och började ta bilder istället .

I samma ögonblick fick jag två fina hugg, rejäla spöböj och två fina Öringar runt 7 hg fick följa med hem till frysboxen .
De stretade emot och bjöd på fin kamp i strömmen, tills de landade med en duns på stranden .
Jag tjoade och skrek, - JAJJAMEN !!
Medans Sambon skrek, - NEJ, STACKARS FISKEN !!
Det började regna kraftigt strax innan midnatt så vi tackade för oss, bugade vördnadsfullt mot älven för ännu en magisk kväll och åkte hem till stugan . Lite varmt Te i Tvsoffan fick avsluta denna dag . Sambon somnade direkt och har nog mer förståelse för varför jag är lite seg på mornarna hädanefter när det varit nattfiske kvällen innan ;)
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar