lördag 14 juli 2012

Medstugeån .



För nån vecka sedan åkte jag med JM till Medstugeån, en vacker plats med milsvid utsikt .
Vi träffade på några Stockholms-herrar som återkom hit varje år, de satt nere vid Medstugesjöns utlopp och njöt av den vidunderliga utsikten och fjällen som speglades i den blanka ytan . De gav oss några tips på ån och dess sträckning nedströms .
Väl bekanta som de var, med åns alla olika strömmar, hålor, stenar och grund, genom återkommande besök i flera år . Medstugeån verkar ha en trogen skara återkommande gäster varje år, insåg vi sen .
Vi beslöt oss för att sätta igång . JM med flugspö och jag med spinnare,vi testade oss fram i ett, för oss, obekant vatten .
Men desto mer spännande var det ju, och det sades inte så mycket, då fokus endast låg på kasten och vaken vid ytan . Vem skulle få första hugget ?  Det stod fin fisk på nacken och vaken kom regelbundet, men inget hugg . Vi fortsatte nedströms mot forsarna och några djuphålor . Det tog inte länge innan JM tjoade till, och lyfte spöt med stram lina och en större öring satt krokad . Grattis JM, den var du värd ...riktigt grann :)

Mygg och Småsven gjorde sig påminda och det frustades och viftades för att få bort dem ur näsa, öron och ögon . Till slut gav jag upp och åkte hem framåt småtimmarna . JM stannade kvar och delade historier med de glada Stockholmarna . Medstugeån är värt flera besök längre fram i sommar .


Denna vecka har min Älskade Sambo och våran hund åkt till Norrköping, varvid jag har 24 timmar om dygnet på mig att fiska . Smörstekt Öring har avnjutits varje dag, då min Sambo inte äter fisk så får man passa på då man är själv .
Nätterna har tillbringats ute vid Enafors, Handöl och längs Duvedsälven . Stor fisk i Enafors och mindre i Duvedsälven har blivit min sammanfattning . Svarta Knosas, eller orange/svart Knosas har funkat bra nattetid, dagtid använder jag Rogerdraget i vit/gul skepnad med svarta prickar . Blindsillen står i stora stim längs kanterna nu, och den större fisken jagar för fullt .


Lite typiskt att de skall vara så små i Duvedsälven just nu, för tar man en grann Öring där så bör man genast in på Fjällsport och väga den, samt fotografera den . Öringsjakten pågår ju framtill mitten av augusti och ett fint Flugfiskeset utlovas till den som vinner .
Ingen har ännu lämnat in nåt resultat i vuxenklassen, men i barnklassen har det droppat in några fångster . Edwin Svensson tog upp en öring på 620g, på haspelspö med en orangefärgad lillzigge nedströms järnvägsbron i Duved . Spännande, vi får se om det står sig .

3 kommentarer:

  1. Härligt. Mestuguån, en våt dröm :-) Hur får man tag i fiskekort dit ?

    SvaraRadera
  2. Ring till Medstugan, de ordnar fiskekort om du hyr rum hos dem . helt klart värt det .. Anneli och Peter på Fjällsport i Duved har kontakt info och nummer till dem, ..Åke

    SvaraRadera
  3. Ok, man behöver ju inte utnyttja rummet eftersom man är ute och fiskar hela tiden..

    SvaraRadera